Áfabevallás

Akár hetekkel is lerövidítheti az áfabevallás folyamatát a Taxatron

Hogyan könnyíti meg az áfabevallás folyamatát a Ramasoft és az Andersen közös szoftvere gép-gép kapcsolaton keresztül? Milyen szolgáltatásokat nyújt a Taxatron? Milyen feltételei vannak a használatának? Mik a továbbfejlesztési lehetőségek? Interjú Radnai Mártonnal, a Ramasoft vezérigazgatójával.

Mit tud a Taxatron? Hogyan zajlik segítségével az áfabevallás?

A szoftver leképezi az áfabevallási folyamat fő lépéseit. Az adott adózó vállalatirányítási rendszerében kialakított analitikát és az abban tárolt adatokat (számlákat, partneradatokat, stb.) veszi alapul, ezeket olvassa be. Ezt követően egy többszintű ellenőrzési folyamat indul, amely magában foglalja a modellnek való megfelelés vizsgálatát és a különböző külső adatforrásokkal való egyeztetést is. Ez utóbbiak elsődlegesen NAV-os adatforrásokat jelentenek.

Az volt a célunk, hogy mindazt, amit az adóhatóság le tud ellenőrizni, azt a Taxatron is ellenőrizze le előzetesen. Ez azért hatékony megoldás, mert ha javítani kell, akkor azt a szoftveren belül is meg lehet tenni, és nincs szükség a NAV és az adózó közötti többkörös kommunikációra. A Taxatron több felhasználóbarát eszközzel is támogatja a hibák felkutatását és javítását.

A következő lépés az áfabevallás exportja, amelyet ezek után be lehet küldeni a NAV-hoz. A rendszer természetesen ezt is menedzseli, ahogy a beérkező válaszokat is. Ha az adóhatóság valamilyen okból nem fogadja be a bevallást, akkor újabb javítási körök következnek egészen addig, amíg teljesen hibátlan nem lesz a csomag.

Milyen feltételei vannak a szoftver használatának? Hogyan néz ki az implementálási folyamat?

A Taxatron egy dobozos termék, amelyet a helyszínen, vagyis az adózónál kell telepíteni. Működésének van valamennyi hardver-szoftver igénye, de ez nem jelentős, könnyen megugorható.

A projekt első lépése, hogy meg kell feleltetni a standard adókódokat a vállalati adókódokkal, mert csak így lehet eleget tenni az adóhatóság által előírt egységes analitika követelményének. Mivel előbbiből több van, mint a jelenlegi ÁFA sorok száma, ezért a vállalati adókódok körét ki kell bővíteni, alá kell bontani, aminek következtében a vállalatirányítási rendszerben is komoly átalakításokra lehet szükség. Az adókódok megfeleltetése (mapping) tipikusan adótanácsadói feladat, amihez minden egyes projekt esetében partnerünk, az Andersen segítségét fogjuk kérni. Ilyen értelemben az implementáció egy többszereplős folyamat.

Mennyivel rövidítheti le a Taxatron az áfabevallás folyamatát?

A szoftver használata várhatóan minden adózónál jelentős idő- és energiamegtakarítást hoz, ennek mértékét azonban nehéz előre meghatározni. Ez ugyanis nagyban függ az adott vállalat méretétől, illetve attól, hogy eleve mennyire automatizáltak a folyamatok.

Az implementáció megfelelő előkészítésével és a szükséges átszervezésekkel a Taxatron segítségével az áfabevallást akár 1-2 nap alatt el lehet készíteni. Vannak olyan cégek, ahol a bevallási folyamat több hétig is eltart, náluk érhető el a legnagyobb időmegtakarítás és hatékonyságjavulás.

Mikor indult a szoftver fejlesztése?

2023 nyarán kezdtük a fejlesztést és gyakorlatilag már decemberben elértük a késztermék státuszt. Azért sikerült ilyen gyorsan befejezni a munkát, mert nem a nulláról indultunk. A Taxatront ugyanis egy már meglévő jelentéskészítő rendszerünkre építettük rá. Ezt a szoftvert a pénzügyi szektorban működő ügyfeleink már évek óta használják arra, hogy jelentéstételi és analitikus adatszolgáltatási kötelezettségüknek eleget tegyenek az MNB felé. Ez üzletileg más, de informatikailag nagyon hasonló probléma, hiszen ugyanúgy analitikus adatokat kell szolgáltatni, amelyeket validálni kell és csak akkor lehet beküldeni, ha megfelelnek bizonyos szabályoknak és összefüggéseknek.

Ez egy jó kiindulási pont volt, amihez természetesen hozzáfejlesztettük a NAV interface-t, egy sor új jelentést, mint például a 65A bevallást (tesztelési célból), valamint azokat a speciális funkcióhat, amelyek az új áfabevallást támogatják.

Mik voltak a fejlesztési folyamat fontosabb mérföldkövei?

Az adóhatóság a bevallási folyamatra és az interface-re vonatkozóan is összeállított egy specifikációt. Amikor publikussá vált az anyag, az Andersen kezdeményezésére úgy döntöttünk, hogy élünk a lehetőséggel és közös fejlesztési projektet indítunk, amelyhez ők adják az adószakmai tudásukat, mi pedig a szoftverfejlesztési tapasztalatunkat.

Miután értelmeztük a NAV dokumentumait, elkészítettük a saját funkcionális specifikációnkat, amiben leírtuk, milyen üzleti funkciókat fog betölteni a szoftver. Ezt követően együtt vettünk részt az adóhatóság által tartott fejlesztői egyeztetéseken is, amelyeken számos észrevételt fogalmaztunk meg. Az őszi parlamenti ülésszak során az Andersen javaslatára például több eÁFA-rendszert érintő szabálymódosítás került az adózás rendjéről szóló törvénybe. Ezen felül a Ramasoft részéről én is jeleztem, hogy hol lehetne javítani az adóhatóság specifikációján vagy egyáltalán a megközelítésen.

Milyen irányban lehet továbbfejleszteni a szoftvert?

A koncepciónk az, hogy a Taxatron segítségével a későbbiekben ne csak az áfabevallás folyamatát lehessen menedzselni, hanem olyan funkciókkal is felruházzuk, amelyek az üzleti döntéseket támogatják. A középtávú terveink között szerepel, hogy alkalmassá tegyük összetett számítási feladatok és szimulációk elvégzésére, akár cégcsoportokra vonatkozóan is.

A fejlesztés első körében arra vállalkoztunk, hogy ügyfelek nélkül próbáljuk meg kitalálni az összes lehetséges ügyféligényt. Úgy vélem, sikerrel jártunk. Ugyanakkor látni kell, hogy ezen a piacon még csak most kezdődik az igazi versenyfutás, és bár van némi helyzeti előnyünk, azt meg is kell őrizni. Ennek egyik módja, ha folytatjuk a fejlesztéseket, és olyan új funkciókkal bővítjük a szoftvert, amelyek további hozzáadott értéket jelentenek.

Ha már a továbbfejlesztési lehetőségekről beszélünk, érdemes megemlíteni, hogy a NAV csak 2024 III. negyedévétől vállalja, hogy M2M alapon is lehessen önellenőrzéseket végezni. Erre már fel van készítve a Taxatron?

Ez elsősorban a NAV oldaláról lesz egy fejlesztési feladat. A szoftveren belül ugyanis már most kiválasztható az az opció, amely meghatározza, hogy a bevallás önellenőrzés céljából készül-e. Nyilván ilyenkor egy korábbi időszakot vizsgálunk, és nem az aktuális bevallási időszakot. A rendszer egyébként normál áfabevallás esetén figyelmeztetést küld, ha olyan tétel szerepel az analitikában, amely egy korábbi időszakra vonatkozik.

A továbbfejlesztések szempontjából fontos megemlíteni még azt, hogy a NAV várhatóan folyamatosan fogja megnyitni azokat az általa vezetett analitikákat, például vámhatározatokat vagy az online pénztárgép adatokat, amelyekkel össze lehet vetni az adózónál tárolt analitikát. A logikus az lenne, ha az adóhatóság erre is egy online lekérdező felületet bocsátana rendelkezésre, az ezzel kapcsolatos fejleményekre azonban még várni kell.

Bizonyos jelekből arra lehet következtetni, hogy az áfabevallás mellett a jövőben valamennyi adónemet a most létrehozott informatikai rendszeren keresztül lehet, illetve kell majd bevallani. A Taxatron könnyen adaptálható ezekhez is?

A magyar adórendszerrel kapcsolatos szabályváltozások és fejlesztések valóban ebbe az irányba mutatnak. Ahogy korábban elmondtam, a Taxatron fejlesztéséhez alapvetően egy olyan szoftvert vettünk alapul, amely bár más üzleti problémára adott megoldást, működési logikája azonban alkalmassá tette az M2M áfabevallási folyamat támogatására. Úgy vélem emiatt, hogy ugyanez a logika kisebb-nagyobb módosításokkal más adónemek bevallásánál is hatékonyan alkalmazható lesz majd.

További tartalmak